Wednesday, 12 September 2012

Cinta Tidak Semestinya Memiliki


Janganlah kau angkuh melaungkan.. .

Si dia kepunyaan mu ...
Atau kau kepunyaan si dia ...
Kerana hakikatnya.. .
Kita tidak pernah memiliki sesiapa...
Walau sekeping hati seorang insan...
Tidakkah kau sedar...
Hukum alam menyatakan.. .
Mencintai tidak semestinya memiliki?...
Manusia pandai berpura ...
Berlakon di pentas dunia...
Dan bertopeng menutup rahsia..
Tetapi hati...
Tidak pernah berdusta pada empunya...
Tentang perasaan yang bergolak di dalamnya...
Tidakkah kau sedar...
Mungkin si dia melafazkan.. .
Ungkapan cinta pada mu ...
Tetapi hati dan perasaannya. ..
Tidak pernah berniat begitu...
Dia hanya berselindung. ..
Di sebalik sejuta alasan...
Dan kau...
Begitu jujur dan setia mencintainya. .
Sehingga terlupa..
Hukum alam menyatakan..
Mencintai tidak bermakna memiliki..
Sesungguhnya. ..
"Aku tidak pernah memiliki diri mu..."
"Dan kau jua tidak memiliki diri ku."
Mengertilah. ..
Kita sebenarnya kepunyaan..
Yang Maha Esa...
Tiada sesiapa berhak memiliki diri kita...
Kecuali Dia...
Dia mengasihi hamba-Nya...
Dia memiliki hamba-Nya...
Dan ke pangkuan Dia kita akan di kembali.....

*copy paste dr blog sahabat.... http://nurfatimazurin.blogspot.com 

Teman

Diriku terdiam seribu bahasa
menjadi alpa dengan apa yang ku terima
menjalani sangsi akan hidup yang dijalani
satu persatu hilang dari pandangan....

Ku sedar apa yang seharusnya ku tempuhi

tak mungkin dapat ku leraikan lagi
semua ini bukannya ku inginkan
menambahkan lagi kedukaan
cubalah fahami....

Ku hilang tanpa berita

aku pergi tanpa kata
ku berubah tanpa disedar
hanya mampu pendamkan rasa...

Pastinya ada saja

yang menganggu difikiranku
ku menjadi tak menentu
kedinginan hati tak siapa yang tahu...

Kini ku terdiam seribu bahasa

mencari apa sebenar yang terjadi
diriku yang menjadi perbualan
melihat perubahan diriku ini...

Diatas sebab ku lakukan begini

biar saja aku yang ketahui
dibalik kebahagian pastinya tersimpan
rasa yang sebenar kesedihan....

Wahai teman, maafkanlah

andainya ku berubah
bukannya ku mahu 
namun ku tak mampu
selindungkan rasa dihati....





~~ HATI



Saat ini jika ditanya soal hati & bicata tentang hati
akan ku katakan bahawa hati ini tengah merindui
merindui seseorang yang pernah melakarkan kasihnya pada hati ini
kasih yang indah kononnya lagi abadi...

Dunia oh dunia
kau menghancurkan hati ini dengan mainanmu
permainan yang kau cipta atas tujuan itu
memusnahlan satu hati yang tulus lagi lurus....

Mempercayaimu adalah kemahuanku
tergoda dengan segala permainanmu adalah kemahuanku
ganjaran yang bakal diperoleh juga adalah kemahuanku
ah, kau betul2 menyusahkan ku!!!

Tidakkah kau mengerti wahai dunia
kau dicipta hanya sementara sebelum kau dihitung dihari itu nanti
hari yang bakal menampkkan segala permainanmu
permainan yang pernah menghancurkan hatiku...

Hati oh hati
engkau tidak layak untuk berbicara soal rindu jika engkau sendiri tidak mengerti
merindui sesuatu yang tak pasti & sememangnya tidak pasti
yang bakal menyebabkan engkau terus terasa dilukai...

Jangan pernah engkau merindui hati itu lagi
merindui hati lain milik insan lain melebihi ALLAH s.w.t adalah tidak betul
satu dosa yang bisa menjemputmu ke lembah hina
oleh itu mengertilah wahai hati...


(nur atiekah bt muhamad azmi)
SMK Astana
12/9/2012
12:47 pm



Friday, 7 September 2012

Seharian di Pekan Bandar DiRaja


Bismillahirrahmanirrahim...Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...
Alhamdulillah kehadrat Allah s.w.t kerana masih memberi kami sedikit ruang kami terus bernafas dibumi ciptannNya...=) syukur...

ok, nk dijadikan cerita...pada suatu hari, kami mengalami kebosanan yg sgt tinggi...lepas kami ke kedai utk mengambil gambar potret keluarga..abah mintak cadangan kami utk kemana bg menghabiskan masa bersama...fikir punya fikir abah bg cadangan ke Pekan...katanya jalan2...xpela, kami pn on je...seperti biasa dlm kereta kami borak2..nyanyi2...riang sungguh kn...Alhamdulillah kami masih lg blh digelar keluarga yg ceria...sampai je Pekan Bandar DiRaja 2, kami terus serbu pasaraya...lapar kot...lepas borong makanan kami ke taman permainan disekitar situ..pe lg..smpai2 terus makan...serius lapar! Alhamdulillah..Allah masih mengurniakan rezeki kepada kami...erm, nk th lg cerita chinta?? jom...setiap gambar de ceritanya sendiri....


permata hatiku! kak long sayang kalian sgt2....muuuaaahhh

berada di Menara Jam..walaupun waktu mata hari telah tegak dikepala tp masa masih lg menunjukkan jam 0920 a.m...kata abah waktu kt sni berlainan dgn Kuantan...hihihi

meriam? adik paling excited sekali...kata die blh wt mercun meriam 2...

berada di Rumah Pengangkutan Air...kapal pertama yg dipilih adik utk kami bergambar...

pe pandang2...x puas hati??? erm, mungkin itu yg diperkatakan oleh adik...

kami anak gadis Muhamad Azmi...Ya Allah, jauhilah kami drpd fitnah duniaMu...amin Ya Rabbalamin...

kata abah "bg nmpk kapal kt belakang ni tau kak long.."...ye bah..kak long yg menurut perintah!

Galeri Pengankutan Air..

adik yg dh kehausan...ganas x muka die? sme x cm kakak die?..hehehe adik adik kak long!

pic kt bwh nie plak ketika kami berada di luar muzium Pekan..sebenarnya kami nk masok disebabkan tutup kami pn jln2 & mencuci mata dieskitar kawasan luar muzium tersebut...

helikopter dr TLDM..kata abah ni yg betul2 bkn replika...

ni plak pe?? dr PDRM...adik yg menngamok nk masok..kata die adik nk tgk kt dlm de pe...

abah kami pejuang negara!!

adik: adik dh xde mood dh waktu ni...adik dahaga...
siannya adik kak long...jp ea..nnt kita beli air tau...=)

berada di luar makam DiRaja...AlFatihah!


Alhamdulillah seharian kami di Pekan Pahang merupakan satu pengalaman yang begitu berharga kerana kami dpt bersama2 walaupun angah & boboy xde...pe2 pn chinta menghargainya Ya Allah...terima kasih kerana memberi kami sinar itu!

Thursday, 6 September 2012

Salam Aidilfitri Tahun 2012

Asslmualaikum & salam Aidilfitri buat semua..=)

Raya tahun ni merupakan raya yg kurg best buat kami sbb kami x dpt bersama...ibu, adik n kakak raya kt Lakum...angah plak raya kt Kuantan...chinta, abah n boboy raya Rawang...erm, xpe la bkn rzki kami utk beraya bersama kn...walaupun cm 2 kmi ttp ceria n bahagia beraya bersama Poksu n Mokcu sekeluarga...serius sgt2 happy...Alhamdulillah...kami kesana ptg raya..lepas anta ibu n adik2 kami terus gerak kesana...uhuhu pertama kali utk tahun ni aku buka puasa cm merempat..hahaha sian kn...bke puasa dlm kereta je tp special tau sbb berbuka dgn kfc bersama nasi..mse 2 ujan..uhuhu sedih jugak la sbbnya last puasa tp x dpt berkumpul semua keluarga kn...hanya Allah yg th perasaan ketika itu...mst abh lg sedih kn...xpe la insyaAllah nnt de rzki kita semua ye...erm, mse smpai Rawang 2 poksu tgh memasak..mmg seronok la..bertambah seronok bila poksu ajar aku wt ketupat daun palas...hehehe kt bwh ni bnyk pic kmi..tgk la ye...Alhamdulillah seronok tau...=)

ni hasil tgn chinta...=) menjadi tau...cikgu seni la katakan....

menu kami dipagi raya....sedap tau sbb kami import chef dr jauh....

rendang hijau!..serius mmg sedap....

kami anak abah..segak kn abah kami..

Poksu & Mokcu...syg kamu!

kami dipagi raya...angah & ayien dh de partner..chinta??? insyaAllah...jodoh itu rhsia Allah syg!

3 beradik...kakak, adik & adik....sme kn muka dorg...

pic kt bwh ni ptg raya...sebelum p anta ibu, adik n kakak kt Lakum kami singgah jmp atok dulu...bg seluar raya kt atok...sempoi kn atok kami...umor dh 90 thn dh tau...Allah, pnjgkanlah usia atok kami dan kurniakanlah kesihatan yg baik utk beliau...aminnn

apabila anak & ayah bersama...mmg seiras...

ni plak masa nk amik ibu kt Lakum..umah tok wan...ptg raya pertama...semoga raya yg akan dtg memberi makna kpd kita kemua...insyaAllah aminn

chinta bersama2 comel kt umah tok wan...

aaron......maklong rndu sama kamu!

siapakah ini?? hehehe Ya Allah, peliharalah auratku &lindungilah aku dari segala fitnah di dunia ini...amin!

litak!! smpai2 terus cri makanan...at rumah atok usop

tgk atok kami...walaupun dlm rumah tp msh ttp jaga penampilan...bju masok dlm tau...disiplin 2 penting katanya...

utk raya kali ni..3 ari je kmi kt kg..uhuhu =( kubur arwah woo pn x smpat kami ziarah...pe2 pn chinta diakan semoga raya akan dtg kami dpt berkumpul bersama2...aminnn


Sunday, 2 September 2012

~~Jawapan utk Kamu


Asslmualaikum…=)
Pertama sekali marilah kita bersama2 sedekahkan Al-Fatihah kepada Kekasih Allah iaitu Muhammad s.a.w, Para Keluarga Baginda serta Para Sahabat Baginda…tidak lupa jugak utk arwah emak kesayangan Rosidah bte Kasmin & kepada mereka yg telah kembali ke rahmatullah….amiiiinnnn…=)

Alhamdulillah setekah sekian lama akhirnya chinta berjaya meluangkan masa utk mencoretkan sedikit jawapan utk tatapan sahabat yg inginkan jawapan dari persoalannya itu…

Ok ni antara soalan2nya…insyaAllah chinta akan jawab dgn jujur serta ikhlasnya…

                         Siapa sahabat karib anda?
-          Siti Nabilla Huda bt Rashid a.k.a Pepel Ungu
-          Nur’ain bt Jamalah a.k.a MiOw MomOt
-          Nurul Hidayah bt Zakaria @ Abd. Razak a.k.a Senyum Sokmo

Siapa sahabat lelaki yg baik dengan anda?
-          Tn Abu a.k.a Abi Bakrii
-          Azren a.k.a Azren Yen
-          Mohd Saifullah a.k.a Mohd Saifullah
-          Mohd Helmi a.k.a Helmi Ar

Anda ada sahabat baru?
-          Ada…

Siapakah?
-          Nor Halawati bt Zulkifli
-          Nur Fatimazurin bt Wahir

Nyatakan satu @ dua sifat yg ada pada sahabat karib, lelaki & baru anda…
-          Pepel Ungu : baik hati & manja.
-          MiOw MomOt : sempoi & comel.
-          Senyum Sokmo : murah hati & mulut laser.
-          Azren : banyak ilmu agama & terlalu peramah.
-          Saifullah :pendengar yg setia & suka cari gaduh.
-          Helmi Ar : pendengar yg setia & abe yg baik.
-          Abi Bakrii : abg long yg penyayang & sgt menghormati org lain.
-          Halawati : muslimah yg sejati & gemar menghantar kata2 yg baik utk shbt2 dia.
-          Nur Fatimazurin : manja & sgt kuat orgnya.

Kalau diberi peluang pergi bercuti dgn salah seorang shbt2 anda. Yang mana 1 pilihan
anda?
-          Chinta akan pilih sahabat yg bernama Nur Fatimazurin.

p/s : maaf bkn chinta xnk pergi dgn kalian tp hanya utk seketika biarlah chinta pergi dgn zurin ya..=) benarkan kami berkongsi rasa sakit ini supaya kami mampu menjadi insan yg kuat…
            
            Sebab?
-          Kami serupa.
-          Chinta mahu menghabiskan sisa-sisa hidup ini bersama dgn shbt yg mengalami nasib lebih kurg chinta.
-          Mahu berkongsi cerita supaya kami akan terus kuat & kuat menghadapi ujian dari Allah.
-          Mengagumi dia kerana dia sgt kuat orgnya.


            Apa yg ingin anda buat sblm masa itu tiba?
-          Menjadi hambaNya yg solehah.
-          Menjadi anak yg solehah kepada abh, emak & ibu.
-          Menjadi isteri yg solehah kepada suaminya.
-          Menjadi ibu yg solehah kepada anak2nya.
-          Menjadi sahabat yg baik kepada sahabat2nya.

                        Kata2 utk sahabat2 anda..
-          Chinta doakan semoaga kalian semua berjaya didunia & juga diakhirat…semoga dipermudahkan segala urusan dan juga semoga menjadi hambaNya yg taat…


‘KAMI BERSAHABAT SAMPAI KE SYURGA’

Thursday, 26 July 2012

Sepetang di Sungai Samak

Bismillahirrahmanirrahim...=)
Alhamdulillah sekali kita bertemu lg di blog chinta ni....

setelah sekian lamanya chinta x kemaskini blog ni..arii chinta nk share cerita 'sepetang kami di Sg Samak'....=)

ari 2 family bell datang Tg Malim...de ayh die, mak die, tasya n putri...alhamdulillah akhirnya dapat juga berjumpa dgn family bell...family die sgt sporting...ske3...hehehe ptg ari 2 lps exam...kami semua berpicnic kt sg samak...pn syuk, stap fazli n tn din pn de gak...seronok la ari 2...hilag segala stress...kt bwh ni semua pic2 kami...selamat ye...=)


bersama emak bell, tasya & putri...comel kn kami...hihihi

hahaha mek bulat yg senget.....

pe kehalnya stap!!!

hahahahah stap2.....=)

=)....bersama si ptri kecik...

=)....

batwomen....ops, jgn marah ea....=)

itu saje setakat ni...=) insyaAllah de rezeki kita jmpa lg ye....semoga ikatan ukhwah antara kami semua terjalin sentiasa diredhaiNya....amiinnnn









Wednesday, 27 June 2012

Asslmualaikum Cikgu Tieka!!!


Bismillahirrahmanirrahim...

asslmualaikum & salam sejahtera buat semua sahabat seperjuangan...

Alhamdulillah...arini merupakan ari ke2 chinta menjadi guru praktikum di Sekolah Menengah Kebangsaan Astana...Ya Allah, berikanlah hambaMu ini kekuatan untuk menghadapi karenah pelajar sekolah ini Ya Allah....amiiinnn....

Seperti biasa senyuman masih lagi mekar dibibir ini...mudah2an ianya kekal hingga akhirnya...erm, bukan tujuan untuk menunjuk dri ni cun atau perasaan cantik tp sekadar mahu menenangkan jiwa yg sedang berperang dengan perasaan sendiri...perasaan yg semakin mencabar...kata abah, ini adalah cabaran & dugaan ko kak long...uhuhu insyaAllah abah...anakMu ini akan kuat sepertimu...kak long kn anak abah...=)

Semalam ari pertama chinta menjadi guru disini...erm, jam 0900 am chinta kena masuk kelas 4IK...kelas pertama 2....dup dap jantung ni berdebar...uhuhu saat itu hati ini berkata...'Yakin dgn Allah..insyaAllah Allah sentiasa bermasa2 kau...'...pg 2 chinta masok kelas bersama guru pembimbing...Pn Zainuriah bt Zabidi...ckgu kesayangan chinta masa form 6...selepas cikgu Zai bg kata dua kt dorg...cikgu Zai mula menyerahkan tugasnya kepada chinta...alhamdulillah walaupun pelajarnya agk degil & nakal tp dorg masih lagi mendgr kata...=) arini chinta ajar dorg wt tenunan...1st chinta mnx dorg wt bingkai utk tenunan...Ya Allah, karenah dorg btl2 mencabar chinta...sampai 1 tahap chinta ketuk lengan student dgn pen sbb chinta mnx dorg ketuk paku kt bingkai kayu 2 tp die p ketuk meja dgn tukul besi 2...huh Ya Allah, sabar je...pas 2 ngat die dendam dgn chinta...chinta pn p la amek hati dia..Alhamdulillah die ok...=) masih lgi tersenyum kt chinta...erm, pas 2 de plak sorg student ppuan ni...lengan die penuh kesan kelar...uhuhu erm, mulanya 2 agk keberatan utk bertanya tp sbb rasa t/jwb 2 masih de lg...chinta pn tnya...'erm, awk knp dgn lengan 2?'...'ala, cikgu...tension dgn pkwe die la 2...' kwn die yg tlg jwbkan...Ya Allah, cetek sungguh pemikiran mereka ini...saat itu chinta hanya mampu utk senyum je...erm, insyaAllah chinta akan mencari masa yg sesuai utk menasihati dia....pelajar laki plak de yg degil2...de ke p paku meja...chinta soh paku bingkai 2...huh pe lg chinta pn soh die cabut balik paku 2..hahaha sian2...kn dh kene mrh...hahahhaha mcm2 kn...

Kelas ke2...3AF...ni lg mencabar...bdk laki Alhamdulillah ok je walaupun degil tp bdk ppuan..hanya tuhan yg tahu...semasa sesi pengenalan 2...bdk laki memberi respon yg baik walaupun loyer buruk n kesengalan 2 ada tp bdk ppuan ni...blh plak dorg tdo n wt x th je ble chinta ckp dgn dorg...erm, pe lg... chinta pn guna la pendekatan psyko kt dorg ni...alhamdulillah lps 2 dorg mahu beri respon kt chinta...=) lega rasanya....

Lps 2 chinta kena relief kelas 2AK...hahaha adoi, yg ni lg la....1001 karenah...dlm kelas ni chinta dpt kesan pelajar ppuan yg bermslh...sgt cantik orgnya tp mulutnya x secntik tuannya...mgkin dia de mslh dlman kot...uhuhu yg pelajar india lg la plak...blh die tggal seluar dia dlm kelas...Ya Allah, hanya Allah yg tahu waktu 2 pe perasaan chinta...uhuhu pas 2 de la sorg 2 ni loyer buruk dgn chinta..

erm, arini kami de mesyuarat...mesyuarat sempena majlis cakna ilmu n mcm2 program lg...utk majlis cakni ilmu ni chinta kena jadi ajk persiapan tempat...insyaAllah semuanya akan baik2 shj...ptg 2 kami balik jam 5.00...smpai2 umah terus mkn nasi..hahaha lapar...

hahaha pengalaman pertama yg memberi 1001 makna dlm diri chinta...=) 

ALHAMDULILLAH...time kasih Ya Allah.....=)

Friday, 18 May 2012

Mendakap Dingin Memeluk Embun vs Dakapan Embun Dipeluk Dingin



kata kata susur berbelit-belit
suara ditabur berputik berselit
anak gundik kian berhimpit
berhimpit mengapai putera tok selampit
sumpitnya mengena mereka tertarik

kata-kata indah berputar belit
adat resam duniawi rasa tersempit
cucu adam hawa gembira terhimpit
kala hati kian tertarik....

bila dia menabur janji...

getar bibir diangkat dijulang
dikunyah ditelan dek lidah tak bertulang
angkara nasfu semua terhidang
enak rasa bukan kepalang
dimamah diratah kembang mengenyang
habis manis sepah dibuang
kekadang tersentak insaf pulang ke sarang

lembut lidah dari kerasnya gigi
terasa nafsu kawali diri
angkara rasa teringin janjimu kuturuti
tidak terfikir masalah di sana nanti...

simpul senyum melirik umpan
bergurau canda hiasan sopan 
mengheret bunga melayang ke awan
memaksa mahkota jadi tawanan
bertopengkan tampan lagak budiman
ligat beraksi persis si setan

memimpin mawar kumbang bersama
bergurau senda taruhan jiwa 
budi kumbang mawar terhutang jua
dibayar dengan semahal mahkota......

pancaindera buat aku punya rasa
berputik cinta membuka pelbagai cerita 
tebing kasih mulai curam
dua hati kian seragam
sayang terjerat dek permainan alam
terpenjara ilmu terkurung iman 
bunga suci makin kurang siuman

kurniaanNya disalah guna
jalan cerita cinta aku mencipta
kasih sayang kian terasa
menjerat hati dengan adat cinta....

rasa rindu kian menghimpit
dek cinta yang tidak pernah serik
mawarku usahlah tersepit
kumbang merayu terkepit-kepit...

berselerak dosa-dosa silam
memagari kotak-kotak dendam
usah dipegang jangan digenggam
melilit hati menuju jahanam
sulamkan lidah lilitkan Quran
teruskan perjalanan dakap akhir zaman

kelu lidah dalam berkata-kata
bila dosa silam menjadi igauan
wahai hati taubatlah dikau
hayatilah kenikmatan dalam kehidupan
tenangkanlah hati dengan Al-Quran....

kunyahlah bara peganglah kilat
selongkar ilmu mencium berkat
goncangkan saja dunia
biar tepekik terlolong semua
biar bercumbu si tulang belikat

bahang sinar matahari menyelubungi diri 
cabaran mengapai ilmu akan ku gagahi
ingin sekali diri menjadi sang mentari
menjadi siulan makhluk duniawi...

menarilah bersama perhiasanmu wahai teman
selagi mampu engkau pertahankan
liang kecil itu lebat dengan bosan

gembiralah wahai hatimu sayang
pertahankan perhiasaanmu untuk dia yang tersayang
perliharalah maruahmu teguhkan pendirianmu
kerana ini sudah menjadi tuntutanmu....

(ZARITH MOHAMED. UPSI)
11.2.2011

(NUR ATIEKAH BT MUHAMAD AZMI)
18/5/12